DERS TANITIM BİLGİLERİ


Dersin Adı
Türk Hukuk Tarihi
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
HUK 116
Bahar
3
0
3
4
Ön-Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Düzeyi
Lisans
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri Tartışma
Soru & Cevap
Anlatım / Sunum
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(ları) -
Dersin Amacı Bu dersin amacı, Türk hukukundaki modernleşme sürecini ve bu sürecin hangi etkenlerle ve nasıl şekillendiğinin anlaşılmasını sağlamaktır.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • 1. Türk hukuk tarihiyle ilgili temel kavramları ve kurumları tanımlayabilecektir.
  • Türk hukuk tarihiyle ilgili temel kavramları ve kurumları tanımlayabilecektir.
  • Türk hukukunda batılılaşma öncesi ve sonrası kurumları sınıflandırabilecektir.
  • Türk hukukundaki modernleşme sürecini açıklayabilecektir.
  • Cumhuriyet öncesi ve sonrası modernleşme çabalarını karşılaştırabilecektir.
  • Batı hukukunun Türk hukukunun oluşumundaki rolünü tartışabilecektir.
Ders Tanımı Bu ders Türk hukuk sisteminin Tanzimat Fermanı’nın ilan edildiği 1839 yılından itibaren, batılılaşma ekseninde geçirdiği değişim ve gelişim sürecini konu almaktadır.
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları

 



Dersin Kategorisi

Temel Ders
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 Giriş, Dersin Tanıtımı, Ödev Konularının Dağıtımı
2 Tanzimat Öncesi Kişi Hukuku Gülnihal Bozkurt, Gayrımüslüm Osmanlı Vatandaşlarının Hukuki Durumu, TTK 1989, s 7-39
3 Tanzimat ve Resepsiyonun Doğuşu Gülnihal Bozkurt; Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, s. 5-39. Halil İnalcık; “Sened-i ittifak ve Gülhane Hatt-ı Hümayunu” Belleten, https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/3193/tur
4 Avrupa Anayasacılığı ve Türkiye'nin Modernleşmesi Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 53-57; Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, 439-461
5 1908 Devrimi ve Sonuçları Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 34-48
6 II. Meşrutiyet Dönemi Kişi Hukuku Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 57-73
7 Meşrutiyet Dönemi Uluslaşmanın Hukuksal Boyutu Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 90-103
8 Ara Sınav
9 Meşrutiyet Dönemi Devlet Örgütlenmesi Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 106-144
10 Meşrutiyet Dönemi Hukuk Reformu Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, s 217-240
11 1920 Devrimi ve Cumhuriyetin Kuruluşu Bülent Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri, s 225-287
12 Lozan'ın Getirdikleri ve Cumhuriyetin Hukuk Reformu Lozan'ın 50 Yılına Armağan, İstanbul Ünv. Yay. 1972 (çevrimiçi); Bozkurt, Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, s 175-190; Yusuf Ziya Özer, Cumhuriyette Hukuk İnkılabı, Belleten https://belleten.gov.tr/tam-metin-pdf/570/tur
13 Olağanüstü Yargılamalar I İttihat ve Terakki Cemiyeti Yargılamaları, 3 Cilt: İş Bankası Kültür Yayınları, 2008
14 Olağanüstü Yargılamalar II Yassıada Yargılamaları (Çevrimiçi: TBMM web sitesi)
15 Dönemin Gözden Geçirilmesi
16 Final Sınavı
Ders Kitabı

 

 Barış Bahçeci, Türk Hukukunda II. Meşrutiyet, Oniki Levha, 2023.

 
Önerilen Okumalar/Materyaller

Gülnihal Bozkurt; Batı Hukukunun Türkiye'de Benimsenmesi, Türk Tarih Kurumu, 2020 Gülnihal Bozkurt, Gayrımüslüm Osmanlı Vatandaşlarının Hukuki Durumu, TTK 1989; Bülent Tanör, Osmanlı Türk Anayasal Gelişmeleri, YKY 2016; Niyazi Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, YKY 2018

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Katkı Payı %
Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
20
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınav
1
30
Final Sınavı
1
50
Toplam

Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
2
50
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı
1
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Yarıyıl Aktiviteleri Sayı Süre (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
(Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati)
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
0
Arazi Çalışması
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği
Portfolyo
Ödev
1
15
Sunum / Jüri Önünde Sunum
Proje
Seminer/Çalıştay
Sözlü Sınav
Ara Sınavlar
1
22
Final Sınavı
1
35
    Toplam
120

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hukuk alanında terim, kavram ve ilkelere dair bilgiye sahiptir.
2

Hukuksal sorunları analitik ve bütünsel bir bakış açısıyla çözer.

3

Hukuk alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.

4

Hukuk kuram ve uygulamasındaki gelişmeleri ulusal, uluslararası ve disiplinler arası boyutta izleyerek değerlendirir.

X
5

Toplumsal, mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincindedir.

6

Yaratıcı ve yenilikçi düşünerek, sorunların çözümü için sorumluluk alır.

7

Hukukun kaynaklarını, hukuk metodolojisinin sağladığı yöntemlerle yorumlar.

8

İnsan haklarına saygılı bir adalet anlayışı içinde demokratik, laik ve sosyal hukuk devleti ilkeleri ışığında hukuk kurallarını yorumlar ve uygular.

9

Yaşam boyu öğrenme yaklaşımı çerçevesinde, güncel bilimsel kaynaklara, yargı içtihatlarına hakimdir

10

Hukuk konularında, ilgili kişi ve kurumları yazılı ve sözlü olarak bilgilendirir.

11

Bir yabancı dili kullanarak hukuk alanı ile ilgili güncel bilgileri ve mahkeme kararlarını izler, meslektaşları ile iletişim kurar (“European Language Portfolio Global Scale” Level B1) .

12

Hukuk alanının gerektiği düzeyde bilgisayar programları ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (“European Computer Driving Licence, Advanced Level”) .

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest